Skärsätra station öppnades i oktober 2000 och är Lidingöbanans nyaste station om man bortser från ändstationen Gåshaga brygga som året efter återuppstod på ungefär samma plats som den tidigare ändpunkten Gåshaga nedre. Skärsätra är resultatet av en sammanslagning av den ursprungliga stationen Parkvägen som låg omkring 100 meter närmare Kottla vid nuvarande östra bangårdsänden och den ursprungliga hållplatsen Centralvägen som låg vid plankorsningen med Södra Kungsvägen strax väster om nuvarande bangård.
Stationshuset från Parkvägen flyttades till den nya stationen och står på norra sidan av bangården. Intill huset finns en sidoplattform som används av tåg mot Ropsten och en mellanplattform som används för tåg mot Gåshaga på det södra spåret. Vid plattformsändarna finns obevakade plattformsövergångar. Bangården har till skillnad från de äldre stationerna en väl tilltagen längd med hinderfria spårlängder mer än dubbelt så lånng som plattformarna. Liksom övriga stationer på enkelspåret AGA–Gåshaga brygga är bangården utrustad med fjäderväxlar.