Vid infarten till Västervik ligger Jenny, en liten ”förort” i form av fina villakvarter. Strax utanför det tättbebyggda området ligger den gamla järnvägsstationen, som är speciell på flera sätt. Jenny är västra ändpunkten för treskensspåret mot Västervik, ett spår som idag helt ligger inom Västerviks driftplats. Vid bangårdens ostligaste växel delar smal- och normalspår upp sig så att normalspåret passerar närmast stationshuset utan ytterligare växlar, medan smalspåret har flera sidospår på bangårdens södra sida. Jenny är idag hållställe på smalspåret men inte på normalspåret.
Jenny är också speciell ur signalsäkerhetssystemssynpunkt. Sträckan Jenny-Västervik ingår alltså i driftplatsen Västervik och har system H (fjärrblockering, tidigare betecknat Fjb). System H är det vanligaste säkerhetssystemet i Sverige där hinderfrihet på spåret kontrolleras med spårledningar. Tjustbanan norrut är radioblockssträcka, system R (tidigare Rb). Detta är ett säkerhetssystem som bygger på radiokommunikation och övervakas av en centraltågklarerare i Norrköping. Dessutom är smalspåret mot Hultsfred tåganmälningssträcka, system M. Detta innebär att tågklarerarna på utgångsstationen och på nästa station tillsamman enligt strikta rutiner kontrollerar att två tåg inte släpps ut i riktning mot varandra på linjen. Således finns det i Jenny hela tre olika säkerhetssystem, även om det inte finns tre olika på ett och samma spår.
I Jenny finns på södra sidan av normalspåret en liten plattform för smalspåret mellan två av spåren. För att komma till denna måste man först passera över normalspåret närmast stationshuset. Utanför stationshuset står ett gammalt ställverk med spårplan och reglage. Detta ställverk är inte längre i bruk.