Driftplatsen Kalix östra utgör den gamla stationen på orten som tillkom när banan från Morjärv till Karlsborgsbruk öppnades 1961. Den ligger cirka två kilometer öster om det resecentrum som byggs inför starten av persontrafik på banan 2021. Eftersom banan helt var avsedd för gods byggdes också bangården i Kalix för detta ändamål och stationshuset på dess södra sida hade nog på många sätt mer rollen av ett godsmagasin. Bangården hade tre spår norr om stationshuset samt lastspår söder om detsamma och sträckte sig från plankorsningen med Anderstjärnsvägen och ungefär lika långt österut från stationshuset sett. Stationshuset revs 2018. Driftplatsen bytte namn från Kalix till Kalix östra i mars 2021.
Vid bygget av nya Haparandabanan byggdes även bangården i Kalix om och fick en enklare utformning då en ny större bangård byggdes i Bredviken strax öster om Kalix vid skiljet mellan den nya banan mot Haparanda och banan mot Karlsborgsbruk. Den nya bangården är kortare och har endast två spår, därtill är det bara normalhuvudspåret som är elektrifierat i sin helhet. Det avvikande spåret kan användas för att växla ur vagnar som behöver repareras, vilket då kan utföras på spåravsnittet utan kontaktledning. I östra delen av bangården ansluts dock fortfarande det lastspår som liksom tidigare sträcker sig ut söder om bangården och avslutas med en stoppbock i västra änden. Stationshuset var kvar under ombyggnaden av bangården men har nu rivits.