Landeryd var ursprungligen hållplats men blev station redan 1881, fyra år efter öppnandet. 1906 öppnades Västra centralbanan mellan Landeryd och Falköping, en bana som senare gick upp i Halmstad–Nässjö järnvägar och Landeryd blev därmed en järnvägsknut. Denna anslutande bana var öppen för spärrfärder till Smålands Burseryd fram till 2016.
Bangården i Landeryd ligger i västsydväst-ostnordostlig riktning med infart från Halmstad från väster och från Värnamo och Burseryd från nordost. Spår 2 är normalhuvudspår medan spår 1 närmast stationshuset på bangårdens norra är avvikande huvudspår, det fortsätter mot nordost som utfarten mot Burseryd. Framför stationshuset finns en plattform mellan de båda huvudspåren. Nordost om stationen finns ett godsmagasin med tillhörande lastspår med växel i spår 1, på normalhuvudspårets södra sida finns ett antal sidospår. I bangårdens västra del ligger lokstallet där Landeryds järnvägsmuseum håller till.
Stationshuset och omkringliggande järnvägsbyggnader är statligt byggnadsminne och stationsmiljön i denna tidigare järnvägsknut anses ha ett högt kulturhistoriskt värde. Stationshuset genomgick en antikvarisk renovering 2018–2019 för att återfå det utseende det hade vid förstatligandet 1945.