Mora station öppnade den 1 november 1891 i samband med att delsträckan Vansbro–Mora av Mora–Vänerns järnväg (MVJ) öppnades, sedermera en del av Inlandsbanan. Anslutningen från öster kom först 1896 då Falun–Rättvik–Mora järnväg (FRMJ) förlängdes med två kilometer från Mora Noret på andra sidan Österdalälven till Mora station. Då hade samma företag redan byggt banan Mora Noret–Orsa som senare blev en del av Inlandsbanan norrut från Mora. Den fjärde banan ut från Mora stod klar 1900 då järnvägen till Älvdalen öppnades.
Bangården i Mora ligger i huvudsak i öst-västlig riktning och har som mest åtta genomgående spår mitt framför stationshuset på bangårdens norra sida. Här finns tre plattformsspår, de tre nordligaste, genom en stamplattform och en mellanplattform. Bangårdens östra ände ligger omedelbart väster om bron över Österdalälven. I väster smalnar bangården av till två spår som fortsätter genom en kurva mot sydvästlig riktning mot Mora strand. De två spåren går ihop till ett direkt efter kurvan.