Järnvägen nådde fram till Insjön redan 1884 och hade då hamnen vid Österdalälven strax norr om Åhls kyrka som ändpunkt. När banan på 1910-talet förlängdes till Rättvik utgick den nya sträckningen från Knippboheden tre kilometer söder om hamnen och gick i en västligare sträckning för att sedan korsa Österdalälven där den är betydligt smalare. Insjön fick då en ny station där den ligger idag, det kvarvarande stationshuset med tegelfasad är dock från 1956. Spåret till hamnen såväl som förgreningsväxeln vid Knippboheden ingår numera i driftplatsen Insjön.
Bangården i Insjön ligger i nordnordväst-sydsydostlig riktning och har två genomgående huvudspår med normalhuvudspåret 2 på östra sidan. Närmast norra bangårdsänden finns en plattform vid vardera spåret och en enkel övergång med grind vid dess norra ändar. Söder om plattformen på östra sidan finns också ett stickspår, spår 1, med växelanslutning till normalhuvudspåret vid södra bangårdsänden.