När Botniabanan byggdes genom Hörnefors fick orten ett nytt resecentrum med en järnvägsstation som skapade nya snabba förbindelser med Umeå närmast norrut och de andra orterna söderut längs kusten. Järnvägen lades på en cirka 330 meter lång bro över Hörnån i norra delen av samhället, en bro som även passerar över Bruksgatan i väster och Sundelinsgatan i öster. Uppe på bron finns en 175 meter lång plattform som hänger i konsoler på brons norra sida.
Plattformen nås från två byggnader som sträcker sig från marknivån upp till järnvägens nivå, en större resecentrumsbyggnad på västra sidan av Hörnån och ett mindre trapphus på den östra sidan, båda placerade på brons norra sida. I den större byggnaden finns rulltrappor, hiss och vanliga trappor tillsammans med väntutrymmen på både markplan och övre plan, medan den mindre byggnaden alltså endast innehåller en trappa. Bussar kan angöra den västra entrén där det också finns en större bilparkering och cykelparkering. Även på östra sidan av ån finns en mindre bilparkering och cykelparkering i anslutning till Sundelinsvägen.
Järnvägstekniskt är Hörnefors en hållplats på linjen mellan Ängersjö och Hössjön och eventuella tågmöten får förläggas till någon av dessa driftplatser. Hållplatsen ligger på den norra av linjens två blocksträckor drygt en kilometer norr om linjetavlorna som skiljer blocksträckorna.