Järnvägen kom till Falun redan 1859 då den enskilda Gävle–Dala järnvägs sista etapp Robertsholm–Falun öppnades. 1875 öppnades likaledes privata Bergslagernas järnvägs nordligaste delsträcka Ludvika–Falun, varefter Falun hade järnvägsanslutning både österut och söderut. Falun skulle dock fortsätta att utvecklas till knutpunkt för järnvägar, 1889 öppnades den första etappen Falun–Sågmyra av Falun–Rättvik–Mora och 1903 öppnades första etappen Falun–Repbäcken av Falun–Västerdalarnes järnväg. De senaste två banorna uppgick båda i Gävle–Dala järnvägar 1920 då också denna nya namnform började användas. Både Bergslagernas järnväg och Gävle–Dala järnvägar förstatligades 1947. Faluns betydelse som järnvägsknut minskade på 1960-talet då den genomgående trafiken Falun–Repbäcken samt Grycksbo–Rättvik lades ned, därefter återstår den genomgående järnvägen Gävle–Borlänge samt spåret Falun–Grycksbo.
Centralstationen i Falun ligger strax söder om stadens centrum vid sjön Tisken. Banan från Borlänge gör en 180-graderssväng runt sjön vid infarten till bangården som ligger i nordväst-sydostlig riktning, utfarten mot Gävle sker sedan också i sydostlig riktning. Det stora stationshuset ligger på bangårdens norra sida nära nordvästra bangårdsänden. På stationshusets norra sida ansluter banan från Grycksbo från nordväst och når de genomgående spåren Borlänge–Gävle mitt på bangården, stationshuset har alltså spår på båda sidor. Bangården i anslutning till Grycksbobanan används idag som uppställningsbangård med tre stickspår. På norra sidan av denna nordost om stationshuset ligger det stora f.d. godsmagasinet med tillhörande lastkajer. Längre österut på bangårdens nordöstra sida ligger två lokstall alldeles intill varandra. De har sitt ursprung i vart och ett av järnvägsbolagen Gävle–Dala järnvägar (GDJ) och Bergslagernas järnväg (BJ).
Falun C har tre plattformsspår för genomgående tåg Borlänge–Gävle. Spår 1 ligger vid stamplattformen omedelbart söder om stationshuset, spår 2 och 3 ligger på var sin sida om en mellanplattform som nås via en plattformsövergång strax utanför stationshuset. Alla plattformar sträcker sig förbi stationshuset västerut men används idag bara öster om plattformsövergången. Även vid Grycksbobanan finns en plattform som längre österut tillsammans med plattformen vid spår 1 bildar en kilformad mellanplattform.