I JTF definieras åtta olika trafikeringssystem, nämligen H, M, R, S, F, E1, E2 samt E3. System H motsvarar det som i SÄO benämndes fjärrblockering, i detta system har driftplatserna fullständiga signalställverk och linjerna har linjeblockering. I system M (som motsvarar TAM i SÄO) finns ingen linjeblockering, linjen övervakas istället av två tågklarerare. I system R övervakas driftplatser och linjer med hjälp av radioblock. På banor inom system S får endast spärrfärder förekomma, dessa kallades tidigare VUT-banor. System F är det som tidigare FÖT-bana, systemet erbjuder den enklaste trafikeringsformen där rörelser sker som siktrörelse. Systemen E1, E2 och E3 slutligen bygger på övervakning med det europeiska trafikstyrningssystemet ERTMS nivå 1, 2 respektive 3.
Systemgränstavlan är en gul, kvadratisk snedställd tavla med systemets bokstav/bokstäver som enda text. De finns vid gränsen mellan två olika trafikeringssystem och anger vilket system som följer bortom tavlan. Ur JTF: "Systemgränstavlor finns vid de driftplatsgränser där man rör sig från ett trafikeringssystem till ett annat. I riktning från en driftplats mot linjen kan tavlan
vara placerad något innanför driftplatsgränsen, vid utfartsblocksignalen eller utfartssignalen."