SbÖN 94: Vännäs (Vns) - Norra delen med triangelspåret [31 bilder]

Skrivet av David Larsson den 26. nov 2007 14:35:07:

Jag avslutar bildvisandet från Vännäs med de utlovade bilderna från triangelspåret i stationens norra del. Det består av stambanans spår i nordsydlig riktning samt två anslutningsben från banan från Umeå. Triangelspåret byggdes 1991, men infarten från Umeå lades om redan 1974.


Södra benet på triangelspåret från Umeå delar sig i två spår vid infarten mot bangården, ett till spår 2 och ett till spår 3.


Triangelspårets södra ben från samma plat som ovan men i riktning mot Umeå.


Triangelspårets södra ben i riktning mot Umeå.


Vi följer södra benet ut mot stationsgränsen på banan mot Umeå och kommer härnäst till denna bro över norra utfarten från Vännäs till väg 92, en bro som är gemensam för båda benen.


Samma bro i förgrunden, södra benet till vänster och norra benet till höger.


Mitt på södra benet börjar Umeåbanans betongstolpar.


Signal på norra benet österut före växelm mellan de båda benen.


De båda spåren österut följer varandra parallellt en bit innan de strålar samman.


Vid stationsgränsen kommer bana in på den gamla sträckning den hade tidigare.


Den gamla banvallen in mot Vännäs, först rakare än nuvarande bana, men sen med en kraftigare kurva.


Den banan mot triangelspåret viker av norrut när den gamla banvallen går rakt fram.


Banan mot triangelspåret, den östra växeln ligger precis där banan försvinner bakom skogen.


Utfartsblocksignalen Vns L11 vid utfarten mot Umeå.


Infartssignal och utfartssignal på en och samma betongstolpe, i bakgrunden transformatorer för AT-matningen.


Infartssignalen till Vännäs från Umeåhållet.


Trådtrassel... Frånskiljare för olika matning?


Banan mot Umeå och bron över Tvärån.


Varning för ånglok borde väl finnas söder om stationshuset... Väg inne i triangelspåret längs stambanans infart norrifrån, förbereder för korsningen med södra triangelbenet.


Vy från triangeln in mot Vännäs stationsområde.


Mellansignal på stambanans spår i triangeln.


Vy norrut längs stambanans spår i triangeln. Mitt i triangeln, delvis utanför bild till höger ligger ett ställverk.


Signal för tåg norrifrån på stambanans spår före växlarna från södra benet.


Byggnad inne i triangeln längs stambanans spår.


Växeln som ansluter norra benet till höger med stambanans spår till vänster. I bakgrunden bron för väg 92.


Signal för tåg norrut från Umeåhållet inför norra växeln.


Norra benet sett österut.


Vy söderut från bron för väg 92.


Åter vy söderut från väg 92, norra benet till vänster.


Vy mot stationsområdet från väg 92, stationshuset kan ses längt bort.


Utfarten norrut är en rak historia.


Utfartssignalen norrut och fjärblockeringen tar åter vid.

Genom detta inlägg har också hela sträckan Bräcke-Vännäs dokumenterats och om några dagar fortsätter vi in på banans norra "halva". Mötesstationerna ligger framöver något glesare, men å andra sidan finns fler stationer med resandeutbyte, fyra stycken mellan Vännäs och Boden medan det endast är två mellan Bräcke och Vännäs. Jag ser fram emot färden norrut och era frågor och kommentarer som man lär sig mycket av.

Klicka på bilderna för att förstora dem! Bilderna är tagna den 21 juni 2007. Alla stationsbilder från Vännäs finns också på Jvgfoto.se: Vännäs (Vns). Flygbilder och kartor över platsen finns här. Länkar till tidigare inlägg i serien finns här.






Kommentarer:

Postvagnen