SbÖN 83: De tre Tallbergsbroarna [Stort inlägg med 47 bilder]

Skrivet av David Larsson den 09. nov 2007 05:49:09:

Platsen vid Tallberg cirka fyra kilometer norr om Nyåker där Stambanan genom övre Norrland passerar över Öre älv, skogsälven som är känd för sina meanderbågar och djupa sandnipor, är sannolikt den mest intressanta och sevärda platsen längs hela banan Bräcke-Boden. Här finns ett unikt brolandskap med tre broar från olika tidsåldrar där man kan se hur den tekniska utvecklingen inom byggteknik har utvecklats under drygt 100 år.

Den första bron byggdes 1891 då stambanan drogs norrut genom det norrländska lanskapet. Över den djupa älvdalen byggdes en stålfackverksbro med fyra underliggande parabelfackverksspann med olika längd med en total längd på 164 meter och brobanan på en höjd av 37 meter över älvens vattenyta. Vid bygget gick 346 000 ton järn åt och det hela hålls samman av 13 000 nitar. Brofundamentet består av huggen sten. Ångloken passerade över bron med en hastighet av 20 km/h. Denna bro är idag landsvägsbro för vägen mellan Nyåker och Hörnsjö.

Den första bron blev snabbt omodern då trafiken ökade och tågen blev större och tyngre. År 1915 började man bygga en ny bro strax söder om den gamla, en betongbro med fem spann med ett huvudspann över älven med spännvidd 90,5 meter. Före själva bron byggdes utfördes ett omfattande pålningsarbete på byggplatsen. I älvens botten slogs träpålar ner för att stabilisera marken och bära upp gjutformen för det stora valvet. Vid vissa bropelare behövde man förstärka marken ytterligare och där användes armerade betongpålar som slogs ned till fastare jordlager. Dessa betongpålar tillverkades i ett pålgjuteri som anlades på älvens östra strand. Här tillverkades under fem månader under åren 1916/17 totalt 380 pålar. Betongbron fick en totallängd på 229 meter och brobanans höjd över ävens vattenyta blev 44 meter. Totalt användes 11 000 kubikmeter betong vid bygget av bron, och den armerades med 118 ton järnvägsskenor och 131 ton rundjärn. Totalkostnaden för bron blev 2,5 miljoner kronor efter att vid byggets början ha beräknats till 850 000 kronor. Även på den tiden kunde kostnaderna oväntat stiga kraftigt. Bron invigdes den 5 oktober 1919 och blev då världens största normalspåriga järnvägsbro byggd av stenmaterial. Bron byggnadsminnesförklarades år 1997.

Den tredje bron byggdes 1993-1994 då betongbron från 1919 hade vissa allvarliga skador och inte klarade de nya högre axellaster som banorna nu utrustades för. Den nya bron byggdes omedelbart söder om betongbron och är en sexspannsbro med totallängd på 338 meter. Som om det vore en sammanfattning av de tidigare byggteknikerna är den nyaste bron en samverkansbro byggd av både stål och betong. På betongstöden, som har ett speciellt utseende med dubbla pelare med betongvägg mellan dessa, på stöden ligger två parallella stålbalkar på vilka brobanan sedan är gjuten. Bron har en färgsättning i ljusblått och rött och den smäckra bron gör att järnvägen ser ut att ta sig över den dramatiska älvdalen enkelt och smidigt.

Sammanfattningsvis är detta en plats väl värd att besöka och det torde vara intressant för alla som har något intresse av teknik och/eller historia. Från väg 353 är det välskyltat till platsen och väl på plats finns informationsskyltar längs en gångstig i området. Från väg E4 är det knappt tre mils körning norrut längs väg 353 från Nordmaling, en väl värd omväg om man har vägarna förbi.

Den tredje bron sedd från västra brofästet.


Västra brofästet på den tredje bron.


De två västligaste brospannen på den tredje bron ligger ganska lågt över marken. I bakgrunden syns den andra bron i ordningen.


På älvens västra sida finns en stig ner i älvdalen via en bäckravin. Från denna stig har man denna utsikt mot betongbron.


Mer detaljerad vy mot betongbron.


Betongbågens västra fäste bland träden på älvens västra strand.


Den första bron sedd från älvens västra strand söder om bron.


Andra och tredje bron sedda från älvens västra strand.


Banan passerar högt över älven på den tredje bron. Notera brons färgsättning i rött och blått.


Betongbågen på den andra bron, södra sidan.


Betongbågen på den andra bron, södra sidan.


Detalj av betongbågens mitt.


Mellan betongbågen och brobanan finns plattformar för service och underhåll.


I området kring älvpassagen, speciellt på den västra sidan, finns gott om gamla rester av banvallarna till de äldre broarna. Här ser vi banvallen till den första bron lämna landsvägen strax väster om bron.


Första bron sedd från vägen väster om densamma.


Vy österut från första brons brobana. Personer med svindel bör kanske inte promenera ut här 37 meter över älven med endast ett glest vägräcke som barriär.


Vy norrut från den första bron.


Vy söderut mot de nyare broarna från den första brons västra del.


Vy söderut mot de nyare broarna från den första brons östra del del.


Ett södergående godståg passerar högt över älven. På vilken bro passerar tåget egentligen, låt dig inte luras!


Den tredje brons östra brofäste, vy västerut.


Det ostligaste spannet är relativt kort.


Vy från andra brons brofäste mot den tredje bron och ner mot älven.


På den andra bron ligger rälsen kvar. Bron är dock avspärrad för obehöriga.


Kliver man fram lite närmare inser man att älvens dalgång är djup, vattennivån finns 44 meter ner.


Skyddsrälens avslutning vid andra brons östra brofäste.


Tredje brons östra brofäste, utsmyckat med röda trekantiga betongväggar.


Den andra bron sedd från östra nipsluttningen.


Den första brons ostligaste parabelspann.


Den första bron sedd från östra brofästets södra sida.


Den första bron sedd från östra brofästets norra sida.


Lite längre norrut ser första bron ut så här.


På östra sidan tar man sig relativt bekvämt ner till älvstranden via denna långa trappa nedför den branta sluttningen.


Den första bron sedd underifrån.


Brostödsfundament för första bron på älvens östra sida.


Första bron sedd snett underifrån från älvens östra sida.


Första bron sedd från öster, notera det västligaste brostödet som står långt upp i nipbranten.


Första bron sedd från sydost.


Andra brons stora valv på östra älvstranden. Bron har förutom den stora betongbågen ett stort valv på östra sidan och tre mindre valv på västra sidan.


Betongvalvets östra fäste, notera stegen upp mitt på valvet samt vajerräckena vid dess kanter.


Den tredje bron sedd under den andra brons valv i en mycket besvärlig motsol.


Andra och tredje bron sedda från älvens östra strand.


Tredje brons bropelare på östra stranden.


Den andra bron sedd från östra nipsluttningen under tredje bron.


Den tredje bron sedd underifrån från östra sluttningen. Notera den mindre avancerade trappan uppför slänten som finns här.


Vid en rasbrant några hundra meter söder om broarna har man denna vy mot brolandskapet. Här syns nästan hela den tredje bron, endast lite av de ostligaste spannet till höger döljs bakom skogen.


Slutligen en mer detaljerad vy från samma plats som ovan.

Klicka på bilderna för att förstora dem! Bilderna är tagna den 20 juni 2007. Bilderna finns också på Jvgfoto.se: Tallbergsbroarna. Flygbilder och kartor från platsen finns här. Länkar till tidigare inlägg i serien finns här.





Kommentarer:

Postvagnen