SbÖN 79: Oxmyran (Oxm) [12 bilder]

Skrivet av David Larsson den 01. nov 2007 17:55:57:

Jag vill börja med att beklaga att resan gått sakta framåt den senaste tiden. Jag hade inte planerat något uppehåll, men min tid har helt enkelt inte räckt till de senaste dagarna. Nåväl, nästa station är speciell i flera avseenden. Dels är det ingen mötesstation, alla tidigare presenterade stationer har haft möjlighet till tågmöte. Dels består banan norrut i själva verket av två linjer varav den ena är betydligt nyare än den andra. Vi kommer alltså fram till den första stora linjeomläggningen längs banan, även om den gamla linjen här fortfarande används.

Av de totalt 75 stationerna längs Stambanan genom övre Norrland är det fyra som saknar möjlighet för tåg att mötas. Oxmyran mellan Mellansel och Vännäs är den sydligaste av dessa. I slutet av oktober 1995 öppnades en ny rakare sträckning av stambanan mellan Brattsbacka och Öre älv som inte går omvägen via Nyåker. Den gamla banan, inkluderande stationen i Nyåker, finns kvar och används som ett mötesspår trots att det inte signaltekniskt kan kallas dubbelspår. Oxmyran är den södra (eller västra) delningspunkten mellan ny och gammal bana och stationen består av den tågvägsskiljande växeln.


Utfarten söderut från Oxmyran i riktning Brattsbacka och Mellansel. I andra änden av raksträckan ligger infarten till Brattsbacka, vars försignal skymtar längre bort.


Banan delar sig i två med nya banan till vänster och den gamla banan mot Nyåker till höger.


Den gamla banan genom Nyåker är kurvig och den tillåtna hastigheten är mer normal för stambanan i sin helhet.


Delningspunkten mellan banorna sedd från en något ostligare position.


Utfarten på nya bansträckningen direkt mot Öre älv.


Utfarten på gamla bansträckningen mot Nyåker. Notera också skyddsväxeln, de har hittills varit lätt räknade.


Den tågvägsskiljande växeln sedd i riktning mot Brattsbacka genom grönskan.


Stationen sedd från landsvägsbron över den nya banan strax öster om stationen.


Åter från landsvägsbron, här kan hela raksträckan till Brattsbacka anas.


Den nya bansträckningen är som en motorväg i jämförelse med den gamla. Här går den i en mjuk kurva genom en skärning för att styra in mot Glödbergstunneln.


Försignalen till Oxmyran på gamla linjen från Nyåker. Den gamla banan är relativt krokig.


Försignalen ovan kan ses från denna plankorsning vid infarten till Gamla Brattsbacka.

Oxmyran (Oxm) på flygbild eller karta.

Klicka på bilderna för att förstora dem! Bilderna är tagna den 20 juni 2007. Bilderna finns också på Jvgfoto.se: Oxmyran (Oxm). Länkar till tidigare inlägg i serien finns här.






Kommentarer:

Postvagnen