Nattåg på Botniabanan

När jag reste söderut med nattåg 91 den 23 september fick jag äntligen göra min premiärresa med nattåg på Botniabanan efter de i det avseendet misslyckade försöken veckan efter banans invigning. Här kommer några bilder och reflektioner från färden.

Bilder och filmer (15)

Torsdag 23 september 2010

Efter ankomst till Umeå Östra kunde man lägga märke till loket inte förbereddes för rundgång utan att ett annat lok istället dök upp i söder för att kopplas till loket.
ID-nummer:  08698
Direktlänk: /bild/00008698/
Fotodatum: den 23 september 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rc6 1400 kopplas till främst i tåget på Umeå Östra.  13 år
ID-nummer:  08460
Direktlänk: /bild/00008460/
Fotodatum: den 23 september 2010
Publicerad: den 25 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vi lämnade Umeå Östra (Uåö) drygt 10 minuter försenade. Enligt körplanen är uppehållet endast 5 minuter vid Uåö, jag misstänker dessutom att denna inte är riktigt anpassad för den långsamma passagen av Umeå C eftersom vi hade tappat tid redan vid ankomst Uåö.
ID-nummer:  08699
Direktlänk: /bild/00008699/
Fotodatum: den 23 september 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nåväl, vi kom iväg från Umeå och rullade så småningom in i system E2 utan problem. Jag hann precis tänka att detta ju går som på räls innan vi vid utfarten från Norrsjön strax norr om Nordmaling påbörjade en hård inbromsning som inte släppte förrän vi stod helt stilla. Jag upplevde samma sak på returfärden från Örnsköldsvik på premiärdagen för trafiken med Reginan och det stod genast klart för mig att signalsystemet åter hade visat på sin instabilitet. Som tur var kom vi iväg efter cirka 5 minuter och vid ankomsten till Örnsköldsvik låg vi cirka 20 minuter efter körplan.
ID-nummer:  08700
Direktlänk: /bild/00008700/
Fotodatum: den 23 september 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nattåget på spår 12 på Örnsköldsvik C.  13 år
ID-nummer:  08461
Direktlänk: /bild/00008461/
Fotodatum: den 23 september 2010
Publicerad: den 25 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I Örnsköldsvik görs rundgång med det ERTMS-utrustade loket, medan tågets ordinarie lok lämnas kvar i den blivande bakre änden av tåget.
ID-nummer:  08701
Direktlänk: /bild/00008701/
Fotodatum: den 23 september 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rundgång görs med Rc6 1400.  13 år
ID-nummer:  08462
Direktlänk: /bild/00008462/
Fotodatum: den 23 september 2010
Publicerad: den 25 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen vid spår 12 är för kort för nattåget, i norra änden hamnar några vagnar på bron över hoppbacken bakom den stängda grinden.  13 år
ID-nummer:  08463
Direktlänk: /bild/00008463/
Fotodatum: den 23 september 2010
Publicerad: den 25 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter rundgången kunde tåget avgå mot Mellansel, därmed var det dags för min premiärtur på Mellanselsbanan. Spårläget kunde verkligen vara bättre, det är tidvis rejält gropigt i skarvarna. Upplevelsen blir väl inte bättre av att man nyss har färdats på Botniabanans nya spår. För oss entusiaster kan det väl vara kul, men jag undrar vad övriga resenärer tycker!
ID-nummer:  08702
Direktlänk: /bild/00008702/
Fotodatum: den 23 september 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hastigheten tycktes vara nedsatt vid passagen av tätortsbebyggelsen i Själevad och Moliden. I den tvära infartskurvan till Mellansel bjöd spåret avslutningsvis på en mäktig vibrerande ljudupplevelse i en klass långt mycket värre än stambanans kurvor vid Brattsbacka. Vi höll och trots detta kvar på spåret och kunde åter rulla in i system H, extraloket har nu gjort sitt för den här gången.
ID-nummer:  08703
Direktlänk: /bild/00008703/
Fotodatum: den 23 september 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget har ankommit Mellansel där nu Rc6 1400 åter ska växlas ur tåget.  13 år
ID-nummer:  08464
Direktlänk: /bild/00008464/
Fotodatum: den 23 september 2010
Publicerad: den 29 september 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rc6 1400 ställs upp på spår 5.  13 år
ID-nummer:  08465
Direktlänk: /bild/00008465/
Fotodatum: den 23 september 2010
Publicerad: den 29 september 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under tiden som extraloket kopplas av och växlas bort pågår även växling i andra änden av bangården när det ordinarie loket nu gör rundgång för att kunna dra tåget söderut.
ID-nummer:  08704
Direktlänk: /bild/00008704/
Fotodatum: den 23 september 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Slutligen går man runt med Rc6 1336 så tåget åter kan gå söderut som normalt.  13 år
ID-nummer:  08466
Direktlänk: /bild/00008466/
Fotodatum: den 23 september 2010
Publicerad: den 25 oktober 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppehållet i Mellansel är enligt körplan 7 minuter. Trots nästan rättidig avgång från Örnsköldsvik var vi åter nästan 20 minuter sena till Mellansel, varför försening vid avgång var oundviklig. Lokväxlingen fick dessutom invänta en passerande norrgående stålpendel. Vid avgång Msl blev förseningen slutligen närmare 40 minuter. Förseningen kördes senare in och tåget anlände till Stockholm C i rätt tid.
ID-nummer:  08705
Direktlänk: /bild/00008705/
Fotodatum: den 23 september 2010
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!