Det första tågresenären tidigare fick se passera utanför fönstret när man rullade in i Umeå var det stora industriområdet Västerslätt, stadens största och äldsta industriområde som började bebyggas redan i slutet av 1940-talet. Genom hela industriområdet går järnvägen parallellt med Spårvägen, ja gatan heter så. Driftplatsgränsen till Umeå C låg strax före den första plankorsningen på området, den med Fläktvägen. Den fortsatta beskrivningen av området i följande stycke gäller förhållandena fram till sommaren 2010.
Strax efter plankorsningen med Fläktvägen finns en växel med den västra anslutningen av industrispårsnätet på Västerslätt. Från öster föregås växeln av en mellansignal. Strax därefter hittar man stoppbocken i västra änden av det långa stickspår som ligger parallellt med huvudspåret på dess södra sida. Nästa plankorsning är den med Timotejvägen. I korsningen finns två spår, huvudspåret samt det långa stickspåret. Efter ytterligare 500 meter följer plankorsningen med Bomvägen och därmed lämnar järnvägen Västerslätts industriområde. Stickspåret på södra sidan huvudspåret ansluter till detsamma cirka 250 meter väster om Bomvägen. Omedelbart väster om samma gata finns också den östra anslutningen av industrispåren på huvudspårets norra sida.
Öster om Bomvägen fanns flera terminaler för lastning och omlastning av gods. Här låg Umeå kombiterminal, Volvo Lastvagnars lastterminal samt ytterligare två lastterminaler. Denna centralt belägna godshantering har nu flyttat ut ur staden till den nya godsbangården. Den nya banan mellan Umeå godsbangård och Umeå C når fram till den gamla sträckningen där spåren till den gamla Volvoterminalen anslöt till huvudspåret.