Holmsund är en tätort där vattnet aldrig är långt borta. Den relativt unga orten grundades i mitten av 1800-talet då två sågverk anlades på platsen, en halvö vid Umeälvens mynning. Det brukssamhälle som byggdes kring sågverken för att försörja arbetarna är grunden till dagens Holmsund. Idag finns här SCA:s sågverk mellan centrum och kyrkplatsen på Västerbacken. I Obbola på andra sidan älven finns dessutom SCA:s stora pappersbruk, som brukligt samverkar näraliggande sågverk och pappersbruk. Holmsund är därmed ett nav i SCA:s tågsystem Munksund (Piteå) - Holmsund - Skövde, ett system som transporterar papper, sågade trävaror samt returpapper. Både trävaror och papper (kraftliner) skeppas också ut från Holmsund.
Holmsunds station anlades som ändstation när järnvägen från Umeå byggdes 1921. Bangården ligger i nordost-sydvästlig riktning i nära tätortens centrum. Ett stationshus uppfördes på bangårdens nordvästra sida. Ett godsmagasin finns sammanbyggt med stationshuset, ytterligare en magasinsbyggnad finns i södra delen av bangården. Driftplatsen manövreras sedan 1969 av en förenklad variant av ställverk 59. Bangården saknar huvudspår och endast vissa växlar i norra delen av bangården är motordrivna.
Infartssignalen är placerad cirka 2 kilometer norr om stationshusmitt, strax norr om en växel som ansluter ett spår till en industrifastighet i ortens norra del. Spåret ansluter söderut där banan från Umeå når fram till Lövövikens strand. Järnvägen följer stranden på detta näs som i övrigt endast rymmer vägen från Umeå med villatomter på båda sidor. Närmare centrum tillkommer bebyggelse på båda sidor och järnvägen passerar under Storgatan. Strax därefter slutar ATC och en S-tavla nås, vi står nu vid infarten till bangården i Holmsund.