Nyåkers station är en av banans ursprungliga och öppnade den första oktober 1891 samtidigt som banan Anundsjö - Vännäs öppnades för allmän trafik. Bangården lades i nord-sydlig riktning men den snäva och långa utfartskurvan söderut vrider banan rakt västerut. Stationen blev genast en viktig plats för omlastning av post och gods till nordligaste Ångermanland och södra Lappland. Godshanteringen vid stationen pågick fram till 1989 och persontrafiken fram till 1996. Då hade redan den nya linjen förbi Nyåker genom Glödberget öppnat, vilken genast degraderade Nyåkers betydelse som järnvägsstation. Idag passerar merparten av tågen på stambanan förbi utanför Nyåker. Det är enbart vid möten och vid avsyning och reparationer i den långa Glödbergstunneln som tågen går den gamla vägen genom byn.
Efter att linjen genom Nyåker fått funktionen som mötesspår har bangården krympt till endast ett genomgående huvudspår samt ett stickspår på östra sidan som ansluter till huvudspåret i norra änden av den forna bangården. De många magasinsbyggnaderna på östra sidan av bangården revs också någon gång 2007/08. Bangården som växer igen allt mer präglas av känslan av övergivenhet och utflyttning, men i byn som helhet finns ändå en känsla av framtidstro.