Byn Björnsjö ligger i södra delen av Björna församling på Norra Björnsjöns sydvästra sida. I sydvästra delen av byn finns också Södra Björnsjön, betydligt mindre än sin norra namne. I Björnsjö stod en förberedd militärmötesplats klar 1893 och byn fick snart också en hållplats. Björnsjö blev station 1919 och ett stationshus i två våningar sammanbyggt med godsmagasinet uppfördes på södra sidan av bangården. Hustypen känner vi igen från andra stationer längs stambanan från den här tiden, som t.ex. Grötingen och Brattsbacka. Godshanteringen vid Björnsjö station pågick fram till 1966 och persontrafiken fram till 1975. Idag har Björnsjö station dock fått ett nytt liv som hemstation för Örnsköldsviks järnvägssällskap.
Björnsjö station ligger mitt i byn med bangården i öst-västlig riktning parallell med landsvägen. Norra driftplatsgränsen ligger ute på banken över Norra Björnsjön. På södra stranden vrider banan av mot väster och når fram till norra bangårdsänden. Den norra/östra delen av bangården är rak och mitt på den raklinjen ligger stationshuset på bangårdens södra sida. Öster om stationshuset finns ett uthus med avträde och väster om stationshuset finns fjärrkuren. Närmast stationshuset ligger det avvikande huvudspåret, från detta avviker ett stickspår strax väster om stationshuset. Detta leder fram till ett gammalt skjul för ställverksvagnar längre västerut.
Den västra/södra delen av bangården ligger i en längre kurva där banan åter vrider mot sydväst. Mitt i kurvan passerar landsvägen genom byn på bro över bangården. Södra bangårdsänden ligger alldeles intill Norstjärnen där utsikt ges mot den västligaste delen av byn. Björnsjö driftplats styrs av ett ställverk 59 som inte tillåter samtidig infart.