Linjen Dockmyr–Gastsjön är 5,6 kilometer lång och höjdskillnaden mellan dessa driftplatser är 23 meter, till det får man lägga till närmare fyra meter enligt ovan för att få linjens totala höjdskillnad. Vid utfarten från Dockmyr mot Gastsjön vrider banan av mot nordost för att därefter genast runda Rammsjön i en drygt 300 meter lång kurva, båda dessa har radier strax under 600 meter. I slutet av den senare kurvan ligger banvaktsstugan Ramsjö på norra sidan och från denna utgår linjens längsta raklinje som sträcker sig drygt 1,7 kilometer i ostnordostlig riktning. I västra delen av denna nås även linjens högsta punkt vid den motriktade försignalen till Dockmyr, banan ligger här endast marginellt lägre än höjdpunkten strax söder om Dockmyr som utgör högsta punkten på hela stambanan. Med undantag för ett svagt medlut vid utfarten från Dockmyr råder motlut på 10 promille fram till höjdpunkten.
Något längre österut på raklinjen korsar en skogsbilväg banan i en obevakad plankorsning, längs hela raklinjens södra sida löper en väg som genom denna korsning ansluts till länsvägen en bit norr om järnvägen. Även järnvägens matarkraftledning följer banans södra sida på raklinjen och har så gjort ända från transformatorstationen vid utfarten från Dockmyr. När banan trängs in mellan Rammsjöån och det trots sin ringa storlek relativt branta Lillberget korsar kraftledningen dock järnvägen och lämnar den samtidigt som två på varandra följande motriktade kurvor bryter raklinjen. Dock följer genast ytterligare en 700 meter lång raklinje där banan korsar såväl Rammsjöån som de myrmarker som tidigare brett ut sig på banans södra sida. Denna flacka dalbotten fortsätter nu på banans norra sida när den nu genom först en kortare och sedan en något längre vänsterkurva med en kort mellanliggande raklinje rundar Åbackarna, den nordligaste delen av det större Åberget i söder.
Efter en kort raklinje följer linjens enda bevakade plankorsning, som liksom den obevakade korsningen förbinder en skogsbilväg som följer järnvägens södra sid med länsvägen längre norrut, dessutom ansluter vägen bebyggelsen vid Gastsjöns station till allmän väg. Vid korsningen inleds också den 600 meter långa infartskurvan till Gastsjön som vrider banan tillbaka till ostlig riktning. Lutningarna från linjens högsta punkt fram till Gastsjön varierar kraftigt från som mest omkring 10 promilles medlut till horisontella sträckor och till och med något mycket kort och svagt motlut.