Vi fortsätter norrut på den totalt 7,9 kilometer långa linjen Lidlund–Karsbäcken och tittar på den 4,2 kilometer långa norra blocksträckan som sträcker sig från mellanblocksignalen på Skellefteälvens norra strand fram till Lidlund. I bergskärningen strax norr om mellanblocksignalen passerar en skogsbilväg på bro över järnvägen och från den ges god utsikt över järnvägen både söderut mot Skellefteälven och norrut mot Petikån. Här avslutas den långa raklinjen söderifrån och följs av en mycket svag högerkurva fram mot den höga bron över Petikån. Söder om ån går banan på en kortare bank då terrängen är mer kuperad än på den norra sidan. Norr om bron är det flackare varför det krävdes en över 700 meter lång mycket hög banvall innan järnvägen landar i högre terräng. Tack vare höjden över den omgivande terrängen ges här god utsikt över Petikåns flacka dalgång västerut. Norr om Petikån finns en längre vänsterkurva med radie 2000 meter, och i norra delen av den finns en vägport under banan för en skogsbilväg.
Den gamla banan passerade över Petikån strax öster om nuvarande bro och hade en serie om tre snäva kurvor norr om ån. Strax norr om vägporten där den nya banan har en kortare raklinje finns den gamla banvallen åter på nära håll på östra sidan i den nordligaste av de nämnda tre kurvorna. Den gamla banvallen går i en båge österut samtidigt som den nya vrider av mycket svagt åt väster fram mot en djupare bergskärning där de båda möts och korsar varandra. Banan fortsätter i grusskärning nästan ända fram till infarten till Lidlund medan den gamla banvallen följer skärningens kant på västra sidan. Infarten sker i en svag högerkurva i vilken de båda bansträckningarna slutligen går samman.