Bilder och filmer (211)
Den mellersta gropen sedd från söder med den först färdigställda sektionen närmast i bild.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen sedd från sydväst med Vattholmavägen vid husen i bildens övre del.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den längsta sammanhängande delen av tunneln hittills.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den södra gropen sedd från Sivs väg när ett tåg passerade på det tillfälliga spåret vid arbetsplatsen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även i den södra gropen avancerar tunnelbygget norrut och har snart fyllt upp den helt.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detaljvy mot tunnelbygget i södra gropen från nordost med det tillfälliga spåret i bakgrunden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bygget i södra gropen sett på närmare håll vid norra änden av Sigyns väg.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den första tredjedelen av ännu en tunnelsektion är färdiggjuten, dags att flytta gjutformarna norrut och påbörja nästa.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den färdiggjutna tunneln i södra gropen, arbeten pågår längst bort med södra tunnelmynningen och tråget söder om den men i övrigt byggs tunneln från söder till norr.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rester av gjutformen samt skydden som lagts ut under betongens härdningsprocess ska nu tas bort.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två tredjedelar av sektionens bottenplatta återstår att gjuta väggar och tak på. Därefter behöver gropen utvidgas norrut för att kunna bygga nästa bottenplatta.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brädan genom vilken armeringen stuckit ut genom gjutformen avlägsnas, en inte alldeles enkel uppgift.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett upptåg rullar norrut förbi den södra tunnelgropen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det gamla stationsområdet i Gamla Uppsala påverkas av bygget dock inte direkt det gamla stationshuset.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förbigångsspåret runt den södra gropen leder trafiken förbi arbetet i väntan på att spåret som ännu ett provisorium kan placeras på den nya tunnelns tak vid södra mynningen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset och den norra delen av gamla bangården, ett lugnare läge om några år.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan spåret och bebyggelsen pågår tunnelbygget i den södra gropen, vy från väster.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett norrgående regionaltåg rundar den södra tunnelarbetsplatsen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid Banvallsvägens norra ände byggs en gång- och cykelbro över den nya banan. Brofundamenten har nu gjutits, det östra syns till höger och det västra skymtar bakom de höga sponterna.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det östra brofundamentet.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brons mellanstöd blir av enklare typ.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut på andra sidan av det blivande spårområdet, brons västra mellanstöd till höger och kyrkan och högarna i fonden till vänster.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det västra brofundamentet delvis dolt bakom ett stillastående arbetsfordon.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid platsen pågår också arbete med den permanentspont som ska begränsa spårdiket mot bebyggelsen på Banvallsvägen. Gång- och cykelvägen hålls öppen under byggtiden med hjälp av olika provisorier.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Permanentsponten intill brons mellanstöd.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sponten förankras i överkant med stag som borras in snett ner i marken.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Maskinerna som borrar in stagen stod redo för fortsatt arbete alldeles intill gångvägen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Maskinerna och sponten, vy söderut.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sponten står i en lång båge utanför bebyggelsen på Banvallsvägen bortom vänster bildkant.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Permanentspont med förankring i en lång rad.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På spontningens västra sida till höger i bild skall det nya dubbelspåret schaktas ned.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena vid Banvallsvägens norra ände sedda från sydväst.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den permanenta sponten med bebyggelsen på Banvallsvägen i bakgrunden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite längre söderut har det monterats stålhylsor kring förankringsbultarna.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av hylsorna kring bultarna, notera också de snedställda balkar som är en viktig del av stödkonstruktionen samt också de hål som har borrats i överkant på sponten.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det väntar nya vyer för de boende på Banvallsvägen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre söderut har hylsorna fått lock också.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snart börjar det dyka upp armeringsjärn också.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Och jodå, då återstår bara lite betong också.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bakom grävmaskinen växer en ny stödmur och fundament för bullerskyddsskärm fram.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra änden av spontmuren med den gamla järnvägen i bakgrunden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Muren tar slut omedelbart söder om bebyggelsen på Banvallsvägen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av södra änden, här ser det ut att återstå en del gjutarbete.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Muren växer fram på arbetsområdets östra sida, vy norrut.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill muren ska det nya dubbelspåret passera i nedschaktat läge.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om Banvallsvägen har redan tidigare en bullerskyddsvall byggts upp som nu omformas något.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plats som ovan, trots att en hel del omflyttning av massor återstår framträder det nya spårets konturer.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När muren färdigställs kan schaktarbetena och bygget av den nya banvallen fortsätta norrut.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från den nya sträckningens södra del, här finns stolpfundament för kontaktledningen utplacerade sedan en längre tid.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya järnvägen växer fram medan den gamla ligger kvar bakom bullerskyddsvallen.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!