Hösten 2015

Arbetet med betongtunneln fortsätter under hösten 2015 och arbetet med att gräva och spränga ur de två mellanrummen mellan de tre tunneldelar som byggts pågår. Återfyllnad har skett vid Storgården där vägen till Groaplan är återställd. Vattholmavägen har lagts upp på tunneltaket vid Gamla Uppsala skola och järnvägen ska läggas upp på tunneltaket vid södra mynningen så att provisoriet väster om denna kan rivas. Spårarbeten pågår vid Vittulsbergsvägen där provisoriet tas bort i september. En ny provisorisk bro tas samtidigt i drift vid Tycho Hedéns väg där de gamla järnvägsbroarna ersätts med nya. Schaktarbetena söder om tunneln färdigställs och därmed är snart större delen av den nya banunderbyggnaden vid sidan av tunneln färdig.

Bilder och filmer (191)
Bild 1–50

Onsdag 19 augusti 2015

Utfarten från Groaplan till Vattholmavägen över tunneltaket.  8 år
ID-nummer:  19495
Direktlänk: /bild/00019495/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Passagen över tunneln sedd från norr.  8 år
ID-nummer:  19494
Direktlänk: /bild/00019494/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den mellersta tunnelarbetsplatsen sedd från sydväst.  8 år
ID-nummer:  19493
Direktlänk: /bild/00019493/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gång- och cykelbanan norrut mot Storvreta följer gropens västra sida.  8 år
ID-nummer:  19492
Direktlänk: /bild/00019492/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spången över till tunneltaket på den mellersta färdigställda delen vid Groaplan.  8 år
ID-nummer:  19491
Direktlänk: /bild/00019491/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sektionen som ska armeras sedd från gropens västra sida.  8 år
ID-nummer:  19490
Direktlänk: /bild/00019490/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är korta etapper som gjuts varefter den underliggande formen flyttas vidare norrut.  8 år
ID-nummer:  19489
Direktlänk: /bild/00019489/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den norra änden av den mellersta delen av tunneln sedd från nordväst.  8 år
ID-nummer:  19488
Direktlänk: /bild/00019488/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den mellersta tunnelarbetsplatsen sedd från norr, lite mer plats återstår för att bygga i botten av gropen innan utvidgningen norrut måste vara klar.  8 år
ID-nummer:  19487
Direktlänk: /bild/00019487/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tillbaka söderut till vägöverfarten vid Groaplan, här en vy norrut från den gång- och cykelväg som byggts på tunneltaket söder om vägen.  8 år
ID-nummer:  19471
Direktlänk: /bild/00019471/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar och rör kan nu läggas i marken i stället för tidigare temporära upphängningar över arbetsplatsen.  8 år
ID-nummer:  19472
Direktlänk: /bild/00019472/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även söder om vägen har marknivån återställts till tidigare läge.  8 år
ID-nummer:  19473
Direktlänk: /bild/00019473/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En rörledning väntar på att få komma ner i marken utanför den ombyggda Storgården.  8 år
ID-nummer:  19474
Direktlänk: /bild/00019474/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stålställningen som tidigare överbryggade en djup grop ser nu lite märklig ut när gropen är borta.  8 år
ID-nummer:  19475
Direktlänk: /bild/00019475/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Jordmassor där gropen tidigare var som djupast.  8 år
ID-nummer:  19476
Direktlänk: /bild/00019476/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut mot Groaplan med Storgården till vänster och Vattholmavägen till höger.  8 år
ID-nummer:  19477
Direktlänk: /bild/00019477/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Storgården har genomgått en stor förvandling samtidigt som tunnelbygget pågått alldeles utanför knutarna.  8 år
ID-nummer:  19478
Direktlänk: /bild/00019478/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra änden av det mellersta färdigställda tunnelavsnittet med det gamla stationshuset i bakgrunden.  8 år
ID-nummer:  19479
Direktlänk: /bild/00019479/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om Storgården har gropen ännu inte fyllts igen.  8 år
ID-nummer:  19480
Direktlänk: /bild/00019480/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spången leder ut på den först gjutna tunnelsektionen som nu utgör södra änden av det mellersta färdigställda tunnelavsnittet.  8 år
ID-nummer:  19481
Direktlänk: /bild/00019481/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett tåg passerar på det tillfälliga spåret förbi den södra tunnelarbetsplatsen.  8 år
ID-nummer:  19482
Direktlänk: /bild/00019482/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen söder om Storgården med nämnda byggnad i bakgrunden.  8 år
ID-nummer:  19483
Direktlänk: /bild/00019483/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Platsen där Sivs väg korsade tunnelsträckningen mellan den södra och den mellersta tunneldelen har nu schaktats ur ner till berg sedan trafiken kunnat läggas om via Groaplan.  8 år
ID-nummer:  19485
Direktlänk: /bild/00019485/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
För att kunna komma ner och färdigställa tunneln har gropen här vidgats med en nedfart på östra sidan.  8 år
ID-nummer:  19484
Direktlänk: /bild/00019484/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen ner mot den södra tunnelarbetsplatsen med nuvarande järnväg på andra sidan.  8 år
ID-nummer:  19486
Direktlänk: /bild/00019486/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen sedd söderut från västra sidan, för att bygga nedfarten till vänster fick den villa som använts som kontor under inledningen av bygget rivas.  8 år
ID-nummer:  19496
Direktlänk: /bild/00019496/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den mellersta färdigställda delen av tunneln med den först gjutna sektionen närmast.  8 år
ID-nummer:  19497
Direktlänk: /bild/00019497/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut mot den sydligaste tunnelarbetsplatsen.  8 år
ID-nummer:  19498
Direktlänk: /bild/00019498/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den senast urschaktade gropen där Sivs väg tidigare korsade arbetsplatsen, vy mot nordost.  8 år
ID-nummer:  19499
Direktlänk: /bild/00019499/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vägen ner från Vattholmavägen som passerar ovanför slänten.  8 år
ID-nummer:  19500
Direktlänk: /bild/00019500/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder krävs det utvidgning av gropen för att kunna fortsätta gjutningen, och för det krävs en hel del sprängningsarbete.  8 år
ID-nummer:  19501
Direktlänk: /bild/00019501/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I en annan del av gropen har man laddat och ska nu förbereda med sprängmattor för ytterligare en sprängning.  8 år
ID-nummer:  19502
Direktlänk: /bild/00019502/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norra änden av den sydligaste färdigställda tunneldelen, i väntan på fortsatt avancemang norrut.  8 år
ID-nummer:  19503
Direktlänk: /bild/00019503/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropens södra del sedd från väster, även här ligger tunneltaket nära den tidigare markytan.  8 år
ID-nummer:  19504
Direktlänk: /bild/00019504/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även här finns en tillfällig landgång över till tunneltaket.  8 år
ID-nummer:  19505
Direktlänk: /bild/00019505/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Villan som ligger allra närmast bygget har tidigt lösts in.  8 år
ID-nummer:  19506
Direktlänk: /bild/00019506/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår har nu lagts tillbaka i järnvägens gamla sträckning vid södra mynningen, men nu alltså på tunneltaket. Förbigångsspåret till höger har nu snart gjort sitt.  8 år
ID-nummer:  19507
Direktlänk: /bild/00019507/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från tunneltaket på den sydligaste färdigställda delen mot den mellersta delen.  8 år
ID-nummer:  19508
Direktlänk: /bild/00019508/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Borrning och sprängning ska bana väg för fortsatt arbete norrut för att sammanfoga de södra och mellersta nu färdigställda delarna.  8 år
ID-nummer:  19509
Direktlänk: /bild/00019509/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bergarbete i gropen, vy norrut från tunneltakets östra sida.  8 år
ID-nummer:  19510
Direktlänk: /bild/00019510/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tunneln smiter förbi bebyggelsen i norra änden av Sigyns väg.  8 år
ID-nummer:  19511
Direktlänk: /bild/00019511/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Upplag på taket i väntan på fortsatt gjutning.  8 år
ID-nummer:  19512
Direktlänk: /bild/00019512/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett Upptåg passerar på det tillfälliga spår som snart ersätts av ännu ett provisorium i järnvägens gamla sträckning.  8 år
ID-nummer:  19513
Direktlänk: /bild/00019513/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllning sker allt eftersom runt den färdiggjutna tunneln.  8 år
ID-nummer:  19514
Direktlänk: /bild/00019514/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla bansträckningen på den tidigare bangården i Gamla Uppsala återuppstår när spåret läggs upp på tunneltaket.  8 år
ID-nummer:  19515
Direktlänk: /bild/00019515/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spåret går in på tunneltaket alldeles intill mynningen.  8 år
ID-nummer:  19516
Direktlänk: /bild/00019516/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det andra provisoriska såret vid södra tunnelmynningen tar form.  8 år
ID-nummer:  19517
Direktlänk: /bild/00019517/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från taket på södra tunnelmynningen, här måste det första provisoriska spåret till höger nu tas bort för att bygget ska kunna fortsätta.  8 år
ID-nummer:  19518
Direktlänk: /bild/00019518/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Provisorium som är i vägen, vy söderut från golvet i södra tunnelmynningen.  8 år
ID-nummer:  19519
Direktlänk: /bild/00019519/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den södra tunnelmynningen sedd från söder.  8 år
ID-nummer:  19520
Direktlänk: /bild/00019520/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 101–150