Bilder och filmer (149)
Spår 6 anslöt tidigare direkt till växelförbindelsen i norr med en dubbel korsningsväxel, nu ansluter spåret något längre söderut i egen växel i stället och söder om den finns växeln till spår 7. Spår 5 har fått nytt förskjutet läge vid växlarna och skapat kurvor både söder om växlarna och vid infarten till lokstallet, de förstnämnda försvinner när resterande del av spår 5 flyttas nästa år. Den gamla växelförbindelsen rivs nästa år och fordon får fortsätta norrut på spåret närmast till höger om liftmotorvagnarna mot nya växlar till övriga spår.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nybyggda spår 7 till vänster och spår 6, vy mot nordväst från gångbron. I bakgrunden städas området väster om spåren upp inför vintern.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söderut har spår 7 ännu inte fått någon växel mot spår 6 då den placeras i nuvarande kurvspår. Nästa år förlängs spår 6 till den nya växlarna söder om den gamla bangårdens spår och växeln från spår 7 får plats.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra bangårdsänden återstår mycket arbeten då växlarna ska placeras i nya positioner längre söderut. Dessutom ska förstås spåren 3, 4 och 5 schaktas bort och nybyggas.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från gångbrons sydvästra del mot de nyaste spåren och växlarna.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot sydost från samma plats.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd från söder med det nya ännu inte inkopplade skyddsspåret närmast.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd från söder.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av bangården har omformarspåret åter gjorts farbart efter uppgraderingen av den del som ska bli stickspår.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även i norra delen har nya kontaktledningsstolpar satts upp.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nytt och gammalt i höjd med lokstallet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Marken intill nybyggda spår 7 planeras.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två nybyggda spår på bangårdens sydvästra sida färdigställs.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Såväl makadam som den jord som läggs intill ska jämnas till.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer av de tidigare bortgrävda schaktmassorna tillförs för att återställa markens nivå.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med den spårgående traktorn jämnas massorna ut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastmaskinen och traktorgrävaren i samarbete.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya informationstavlorna har börjat visa information.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Information direkt på plattformen för första gången på länge i Gällivare.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På motsatt sida av bangården krymper nu den stora högen med schaktmassor.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nu har också alla spår återöppnats och ett par lok har ställts upp i södra delen av spår 6.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårnumren 2a och 2b har nu börjat användas i stället för bara spår 2.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De handtextade skyltarna på de digitala informationsskyltarna över plattformen har också uppdaterats.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya tillfälliga skyltar har också satts upp på några av de övertäckta spårnummerskyltarna.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2a söder om stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kommande avgångar från spår 2A visas tidigt på morgonen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En hel del snö har fallit och de nya bänkarna är inte så bekväma att sitta på.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den södra bangårdsänden sedd från plattformsänden, här väntar de största förändringarna nästa år.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett nytt stolpfundament har grävts ner söder om plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En grävmaskin är redo för arbete.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu ett hål har grävts intill spåren intill den södra bangårdsänden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vissa arbeten har återupptagits så här i slutet av november när snön har lagt sig.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla brygga 1 lär dock bli kvar under vintern.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut på bangården råder dock vinterlugn.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hålet intill bangårdens sydligaste växel har lagts igen utan att något nytt fundament kommit på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett nytt hål grävs strax norr om plankorsningen vid södra infarten.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler stolpfundament ska ner i jorden medan det går att gräva för att inte den kommande sommarens arbeten ska riskera att försenas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpfundamentet ska ställas ned vid sidan av det befintliga spåret.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det vita snötäcket bryts av den bruna jorden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett hål tas upp i staketet för att kunna komma åt arbetsplatsen enklare.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpfundament på väg ner i jorden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya elektroniska skyltarna visar info om ett lätt försenat tåg 95 på eftermiddagen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid gropen i södra utfarten återupptas arbetet så snart persontåget passerat och spåret blir ledigt någon timme.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med spåret avstängt påbörjas den större urgrävningen för fundamentet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävningen sker från spåret med den spårgående maskinen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hålets djup kontrolleras.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer detaljerade mätningar sker från gropens botten.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det har blivit dags att ta fram en stege för att enkelt ta sig ner och upp i gropen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med handrörelser dirigeras skopan rätt i ett hörn som föraren inte ser.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontrollen av djupet fortsätter.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!