Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.
Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.
Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.
Bilder och filmer (797)
Inlandsbanans gamla plattform försvinner nu bit för bit, detta samma dag som det första tåget för säsongen på Inlandsbanan väntas till Gällivare.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
L-stöd från plattformskanten lastas i skopan på en lastmaskin.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av de gamla kontaktledningsstolpar som legat kvar vid sidan av bangården transporteras också bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bit för bit raseras plattformskanten med grävmaskinen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kantelementet tas bort med skopan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfalten på plattformen skalas också av.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfalten hyvlas av från plattformen vid gamla spår 4.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler bitar av plattformskanten körs bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu ett element lyfts från kanten vid gamla spår 4.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfalten skalas bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfalten lyfts enkelt i stora sjok.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen vid spår 4 försvinner nu för alltid.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid spår 5 lyfts också kablar som lagts ned tillfälligt under vintern upp i dagen igen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På eftermiddagen har schaktning kommit igång strax norr om brygga 3.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är dräneringen under plattformsspåret som byggdes förra året som nu ska ledas under hela bangården ut mot sydvästra sidan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen vid spår 4 skalas av allt mer.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsspåret hålls avspärrat när så är möjligt, men tåg släpps igenom när det behövs.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schakten för dräneringens avloppsrör ska gå tvärsöver det oschaktade området för att binda samman redan lagda rör.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar intill plattformsspåret binds upp för att inte rasa ner i de gropar som nu ska grävas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Senare på eftermiddagen har schaktningen kommit igång på allvar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två grävmaskiner hjälps åt med att flytta undan massorna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rivningen av den smala plattformen fortsätter också samtidigt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massor lastas på lastbil för borttransport.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Väl nere på rätt nivå kan rörarbetena påbörjas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena med dräneringen sedda från öster från plattformen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan bryggorna 3 och 4 har den gamla smala plattformen nu snart försvunnit helt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningsarbeten i södra delen av bangården på morgonen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill de nylagda spåren närmast södra bangårdsänden påbörjas schaktningen vidare norrut.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringen under nya spår 1 måste förbindas med de dräneringsrör som tidigare lagts under spår 5 och spår 6, det kan göras nu när spåren där emellan är rivna.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det djupa diket för anslutningen av dräneringsrören ut mot älven.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bortschaktade massor transporteras iväg på dumper.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resterna av plattformen mellan spår 2 och 3 får ge plats för den nya växelförbindelsen mellan spår 1 och spår 2.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att södra halvan av Inlandsbanans plattform rivits är det här dags för plattformskanten mot gamla spår 3 att försvinna.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningsarbetena längst i söder börjar komma igång allt mer.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På eftermiddagen hade schaktgropen längst i söder växt betydligt.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Något längre norrut har en stor grop grävts kring platsen där dräneringsröret lades ned på morgonen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massorna grävs upp och körs bort från gropen efter hand.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den mellersta grävaren av tre som var i arbete här inväntar en ankommande dumper.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en skopa med gammalt material ur banvallen lastas för att föras bort.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även en lastmaskin hjälpte till med att lasta massor.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i söder görs gropens botten helt plan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare tre spår ska in mellan de nu färdigställda på vardera sidan av bangården.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under jorden döljer sig en del överraskningar i form av olika slags gamla betongfundament.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En större betongkonstruktion avtäcks.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vissa delar gick att gräva bort medan andra behöver bilas bort.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktarbetet fortsätter sent på eftermiddagen och gropen har redan blivit stor.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När schaktbotten är klar påbörjas mätning och markering var det nya spåret ska byggas.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är mer än betongfundament som dyker upp, här en grundläggning med timmerstockar.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tågen ska gå trots arbetena.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resultatet av första dagens djupschakt.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!