I samband med växelflytten under maj månads sista dagar stängdes även spår 2 för trafik för att ombyggnaden av detta skulle kunna påbörjas. De omfattande markarbetena för det nya plattformsspåret i samma sträckning som det tidigare spår 2 kom genast igång i början av juni när den gamla spårunderbyggnaden schaktades bort och den nya banunderbyggnaden grundlades på omkring ett par meters djup. Så snart grundläggningen kommit en bit på väg kunde också bygget av den nya plattformskanten komma igång från söder med hjälp av prefabricerade betongelement. Schaktningen pågick under månaden från södra bangårdsänden fram till stationshuset.
När arbetena nådde fram mot stationshuset började de på allvar påverka resenärerna som fortsatt behövde komma fram till tågen. I mitten av månaden revs plattformsövergången framför stationshuset varefter resenärerna i stället hänvisades till en tillfällig övergång mot plattformen vid spår 3 längre norrut nordväst om stationshuset. Själva plattformen vid spår 3 började nu också naggas i kanten från söder och tågen fick stanna allt länge norrut där så var möjligt. För att kunna upprätthålla persontrafiken även när arbetet fortsatte att drivas norrut påbörjades också bygget av en tillfällig plattform ovanpå den låga södra delen av plattformen vid spår 3 i slutet av månaden.
Även på bangårdens sydvästra sida mot älven påbörjades schaktningsarbeten intill södra bangårdsänden under månaden. Bangården skulle här utvidgas utanför sina tidigare gränser med både nya växlar och den nya serviceväg som ska sträcka sig längs bangården fram till södra änden och avslutas med en vändplan. Dessa nybyggnationer behöver vila på stabil grund och det var de inledande anläggningsarbetena för dessa som nu kunde påbörjas.
Bilder och filmer (243)
Försiktigt förs elementet fram till sin plats intill det senast utplacerade.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med stor noggrannhet tillses att det prefabricerade betongelementet hamnar på rätt plats.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Elementet har placerats på den förberedda sandbädden.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den sista finjusteringen sker med hjälp av spett.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset lastas schaktmassor på lastbil för borttransport.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt skapas en ränna för dräneringen i botten av gropen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En blivande banvall i genomskärning, med dränering och utjämningslager i botten under isoleringsmaterial och grövre krossmaterial.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med två grävmaskiner på nära håll gäller det att arbetena koordineras.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Transport av massor åt olika håll är en mycket vanlig syn under bygget.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggningsarbetet sett från norr, här syns också dräneringsröret längst ner till höger i den blivande bankroppen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fortsatt utjämning av gropens botten med en bredare grävskopa.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävarbete alldeles utanför stationshuset.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kanten mot den gamla plattformen grävs ur.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårbygge från grunden med pågående trafik på spåret intill.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra änden av den gamla låga plattformen har man börjat montera upp en ny tillfällig plattform.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En hög med gammal uppgrävd kabel för senare borttransport, en stark oljelukt spreds omkring detta kabeltrassel.
1
6 år
#1 L-G Å, 21 augusti 2021, 20:05
Kvarleva från ånglokens tid? Det smordes ju väldiga flera ggr. per dag. Det måste ju ha läkt när oljan blev varm.
Grävarbetena vid södra bangårdsänden fortgår.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid södra plattformsänden har arbetet med den tillfälliga plattformen kommit lite längre.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt arbetar man med att bygga den permanenta plattformen på den väl tillpackade och avvägda sandbädd som syns mitt i bild.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förberedelserna inför utplaceringen av plattformens kantelement är noggrann.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De olika stegen i arbetet med plattformskanten syns här från höger till vänster.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset fortsätter schaktarbetena.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nytt material för att jämna ut schaktgropens botten anländer.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trängsel i gropen framför stationshuset.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Materialet tippas ut för att sedan jämnas till med grävmaskinen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinen påbörjar arbetet så snart dumpern kört iväg.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsplatsen sedd från gångbron över spåren.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spåren framför stationshuset har ersatts av en stor grop.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Olika stadier i bygget av spårbädd och plattform.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mitt i allt stök ska dessutom ordinarie tågtrafik fortgå, även persontrafiken.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I ena sidan av schaktgropen ska dränering läggas, vilket fordrar speciell urgrävning.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävaren längst ner i gropen tippar massor inom räckhåll för den andra grävaren som kan lasta vidare till lastbilarna.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringsrören ska ligga på en bädd av singel som här tippas i det urgrävda diket.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinen i gropen precis norr om den tidigare plattformsövergången.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mera singel läggs där dräneringsröret ska placeras.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut tas kablar upp ur kabelrännorna och sorteras.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut mot schaktarbetena.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformskanterna vid gamla spår 1 och 2 är borta och snart ska schaktgropen nå även hit.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen framför stationshuset sedd från plattformen vid spår 3.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite senare när stationen fått besök av ett extratåg för tyska turister fortsatte arbetet med bädden för dräneringsröret.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt lossades massor för att fylla upp ovanpå dränering och isolering.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktbotten jämnas till.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringsrören läggs ut på sin plats.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt jämnas krossmassorna till till rätt nivå.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det hela vibreras sedan för att få en stabil grund för det blivande plattformsspåret.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även den utjämnade schaktbottnen har vibrerats.
1
6 år
#1 L--G Å, 21 augusti 2021, 20:11
År inte jorden starkt förorenad på vissa ställen?
Dräneringsröret täcks med singel.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även detta lager ska jämnas till med grävskopan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Och vibreras så det blir stabilt.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bygget av den tillfälliga plattformen fortsätter i södra änden av den gamla plattformen mellan spår 2 och spår 3.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!