I samband med växelflytten under maj månads sista dagar stängdes även spår 2 för trafik för att ombyggnaden av detta skulle kunna påbörjas. De omfattande markarbetena för det nya plattformsspåret i samma sträckning som det tidigare spår 2 kom genast igång i början av juni när den gamla spårunderbyggnaden schaktades bort och den nya banunderbyggnaden grundlades på omkring ett par meters djup. Så snart grundläggningen kommit en bit på väg kunde också bygget av den nya plattformskanten komma igång från söder med hjälp av prefabricerade betongelement. Schaktningen pågick under månaden från södra bangårdsänden fram till stationshuset.
När arbetena nådde fram mot stationshuset började de på allvar påverka resenärerna som fortsatt behövde komma fram till tågen. I mitten av månaden revs plattformsövergången framför stationshuset varefter resenärerna i stället hänvisades till en tillfällig övergång mot plattformen vid spår 3 längre norrut nordväst om stationshuset. Själva plattformen vid spår 3 började nu också naggas i kanten från söder och tågen fick stanna allt länge norrut där så var möjligt. För att kunna upprätthålla persontrafiken även när arbetet fortsatte att drivas norrut påbörjades också bygget av en tillfällig plattform ovanpå den låga södra delen av plattformen vid spår 3 i slutet av månaden.
Även på bangårdens sydvästra sida mot älven påbörjades schaktningsarbeten intill södra bangårdsänden under månaden. Bangården skulle här utvidgas utanför sina tidigare gränser med både nya växlar och den nya serviceväg som ska sträcka sig längs bangården fram till södra änden och avslutas med en vändplan. Dessa nybyggnationer behöver vila på stabil grund och det var de inledande anläggningsarbetena för dessa som nu kunde påbörjas.
Bilder och filmer (243)
Arbetena med den nya plattformen och det nya plattformsspåret har nått fram till stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena sedda från plattformen mellan spår 2 och 3 under gångbron.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stor del av plattformens bredd äts upp när det ska schaktas ur för att bygga ett nytt plattformsspår.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De rivna spåren 1 och 2 utanför stationshuset, vy från den tillfälliga övergången till plattformen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norrut är det mesta sig ännu likt efter rivningen av spår 1 och 2.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utanför stationshuset har markplattorna närmast plattformskanten tagits upp.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbeten sedda från stationshuset med noteringar på en snart borttagen plattformskant.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tidigare plattformsövergången är sig inte riktigt lik längre.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut vid plattformsövergången, vagnläge C på gamla spår 1 kommer aldrig att användas igen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den rivna plattformsövergången.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena utanför stationshuset sedda från öster.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre söderut öppnar sig schaktgropen i vilken det nya spåret grundläggs.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinerna når snart fram till den gamla plattformsövergången, här har också en del av plattformskanten av sten vid spår 1 grävts upp.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I botten av gropen läggs cellplastskivor innan den nya banunderbyggnaden byggs upp på dem.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla kabelkanaler tas upp.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar av olika slag grävs upp.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler isoleringsskivor körs fram till gropen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen sedd från öster.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre söderut växer den nya plattformen nu fram.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De prefabricerade betongelementen placeras ut längs med nordöstra sidan av det för tillfället rivna spår 2.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här i söder har den tidigare gropen nu fyllts igen där grundläggningen för det nya plattformsspåret är klar.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen byggs under de befintliga kontaktledningsbryggorna som får tjänstgöra ytterligare en tid innan de rivs.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under brygga 1 längst i söder har man ännu inte grävt något för spårunderbyggnad, däremot förbereds den nya servicevägen på andra sidan spåren.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vändplanen för servicevägen hamnar i höjd med nuvarande bangårds sydligaste växel.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bygget i kvällssol senare samma dag, vy söderut nära stationshuset.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsövergången är nu helt bortgrävd.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsplatsen framför stationshuset sedd från den tillfälliga övergången till plattformen vid spår 3.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsplatsen sedd från plattformen vid det för tillfället rivna spår 2.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen för det nya spåret tar mycket plats i anspråk.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vi blickar mot södra bangårdsänden och ser den nybyggda banunderbyggnaden, plattformskanten och ett fundament för en kontaktledningsstolpe.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2 läggs tillbaka i sin tidigare sträckning och kommer senare att omnumreras till plattformsspåret 1.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I det inre av den högre delen av plattformen dyker en lägre version av den samma upp.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett gammalt betongfundament tidigare dolt i plattformen. Huvuddvärgsignalen har intagit liggande läge också, dock ännu fullt fungerande.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla kablar dras upp ur kabelrännan mellan gamla spår 1 och spår 2.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablarna kapas upp till hanterbara längder.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder fortsätter bygget av grunden till det nya plattformsspåret och även bygget av den nya plattformskanten.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Jordmassor transporteras bort från schaktningen som pågår intill södra bangårdsänden.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer krossmassor fylls på och jämnas ut under den blivande plattformen så att kantelementen fixeras.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En hög med nedkapade gamla kontaktledningsstolpar lyfts upp på en lastbil för transport till skroten.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En gammal stolpe lämnar bangården i Gällivare för gott.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utanför stationshuset har den gamla plattformskanten av sten vid spår 1 nu till största delen rivits.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De gamla huggna kantstenarna ligger på hög i det tidigare spårområdet.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gällivare station under förändring.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förbjudet att beträda spåren! De gamla kantstenarna är i sig själva ett vackert hantverk.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rivningen har nått fram till den tillfälliga övergången till plattformen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset utan de två närmaste spåren kvar.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från gångbron, även en stor del av plattformen mellan spår 2 och spår 3 har rivits.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om den tidigare plattformsövergången är även det mesta av grundläggningen för det nya plattformsspåret klar.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordväst från gångbron.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En grävmaskin framför stationshuset fortsätter att förvandla den gamla bangården.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!