Lidingöbanan korsar sundet mellan Ropsten och Lidingön, en del av Lilla Värtan, på en 850 meter lång fackverksbro av stål från 1925. Det var ursprungligen en kombinerad bro för väg och spårtrafik med dubbelspår, ett spår i varje körbana. På Lidingösidan grenades bron upp i en nordlig och en sydlig del för norra respektive södra Lidingöbanan. Bron ersatte en flytbro över samma sund för vägtrafiken och till spårtrafiken anslutande båttrafik till Herserud och Islinge på Norra Lidingöbanan. Mellan spåren vid förgreningspunkten Brogrenen ute på bron uppfördes ett runt stationshus som ännu står kvar. Bron har huvudsakligen underliggande fackverksbalkar, men på Ropstenssidan finns ett längre spann med en överliggande bågformig fackverkskonstruktion. Närmast Ropsten finns också ett klaffspann.
1971 stod den nya Lidingöbron klar för vägtrafiken söder om den gamla. Under en större brorenovering 1983-1986 togs körbanan och ett spår på den gamla bron bort och ersattes med dagens lösning med enkelspår och gång- och cykelbana över bron. Senare har brons skick varit ifrågasatt och 2004 var en totalavstängning av bron nära. Trots att läget för bron inte anses akut idag har Lidingö stad med anledning av de stora kostnader som en ny nödvändig renovering av bron skulle leda till beslutat om en ny bro som skulle kunna stå klar år 2020.