Västeraspby är anslutningspunkten för Botniabanan till Ådalsbanan och formellt sett den förstnämnda banans södra ändpunkt. Västeraspby är också den nya persontågsstation som ska betjäna Kramfors-Sollefteå flygplats, en flygplats som numera går under namnet Höga kusten airport. Bangården är relativt långsträckt, från landsvägsbron i söder där den tidigare landsvägen på Ångermanälvans västra sida i nytt västligare läge passerar över Ådalsbanans nya utfarts söderut till banskiljet i norr alldeles intill sydvästra landfästet för Botniabanans bro över Ångermanälven.
Västeraspby är anslutningspunkten för Botniabanan till Ådalsbanan och formellt sett den förstnämnda banans södra ändpunkt. Västeraspby är också den nya persontågsstation som ska betjäna Kramfors-Sollefteå flygplats, en flygplats som numera går under namnet Höga kusten airport. Bangården är relativt långsträckt, från landsvägsbron i söder där den tidigare landsvägen på Ångermanälvans västra sida i nytt västligare läge passerar över Ådalsbanans nya utfarts söderut till banskiljet i norr alldeles intill sydvästra landfästet för Botniabanans bro över Ångermanälven.
Bangården har tre elektrifierade huvudspår och ligger i sydsydväst-nordnordostlig riktning med normalhuvudspåret i väster, plattformen ligger vid södra änden av det ostligaste avvikande huvudspåret. Norr om denna ansluter det gamla spåret från Nyland till bangården oelektrifierat och ligger som ett fjärde spår i öster. Vid detta spårs anslutning till bangården liksom vid södra bangårdsänden syns vissa förberedelser till den spårslinga som skulle fungera som triangelspår mellan Ådalsbanan norrifrån och Botniabanan eller omvänt, bygget av denna har dock skjutits på framtiden. På östra sidan strax norr om anslutningen av det fjärde spåret ligger också teknikhuset. De avvikande huvudspåren går i norra bangårdsänden först samman inbördes innan växelförbindelsen till normalhuvudspåret följer. Först norr om denna ligger växeln mellan Ådalsbanan mot Långsele och Botniabanan mot Örnsköldsvik med den senare i rakspår. Vid norra bangårdsänden finns också ett oelektrifierat stickspår.
Bilder och filmer (38)
Vy söderut från landsvägsbron söder om bangården där Ådalsbanans nya bansträckning mot Bollstabruk försvinner bort mot Snarbergstunneln.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot bangården från samma bro, i förgrunden syns förberedelserna för triangelspårsslingan som för närvarande har oklar byggstart.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd norrut från västra sidan i höjd med plattformen.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från samma plats som ovan, landsvägsbron över bangården skymtar längre bort till höger.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till Västeraspby station kommer man vägledes via den gamla landsvägen söderifrån, den sträckning som gällde före den nya bangården byggdes.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Busshållplatser finns i direkt anslutning till plattformen och däremellan finns en liten enkel stationsbyggnad, vy från söder.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen sedd norrut från södra delen.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plats som ovan, normalhuvudspåret genom driftplatsen är det västligaste längst till höger i bild.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Informationstavlor strax norr om stationsbyggnaden.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen sedd norrut strax norr om stationsbyggnaden.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plattformens norra del.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från samma plats som ovan.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Öster om plattformen ligger det gamla spåret mot Nyland kvar, dock avelektrifierat.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spåret från Nyland ansluter till bangården längre norrut.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från bangårdens mellersta del på östra sidan, det oelektrifierade spåret närmast leder till gamla linjen mot Nyland och går in i system S strax före stoppbocken längre bort i bild. Vid vänster bildkant i höjd med stoppbocken syns också den banvall som som planerades bilda norra änden av triangelspårsslingan.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från samma plats som ovan med teknikhuset till höger.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Teknikhuset sett från sydost med bangården i bakgrunden.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Teknikhuset sett från sydväst, spårsidan.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd norrut från teknikhuset.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Teknikhuset sett från nordväst.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Teknikhuset sett från nordost.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Signaltavlorna före växlarna vid norra bangårdsänden.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut i höjd med signaltavlorna i norr.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De fyra spåren går först samman till två och de avvikande huvudspåren går därefter samman med normalhuvudspåret. I förlängningen av det västligaste avvikande huvudspåret finns ett oelektrifierat stickspår.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut med växlarna i de avvikande huvudspåren.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det oelektrifierade stickspåret sett från söder, i bakgrunden syns växeln mellan normalhuvudspår och avvikande huvudspår och längre bort även växeln mellan Botniabanan och Ådalsbanan mot Långsele.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Signaltavlan Väy 17 gäller utfart från stickspåret.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln med skyddsväxel mellan Botniabanan i rakspår och Ådalsbanan mot Långsele, i förgrunden stickspåret.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De båda banorna mot Örnsköldsvik och mot Långsele delar sig i bangårdens norra ände. Till höger syns utfartstavlan för Botniabanan norrut och till vänster syns stickspårets stoppbock.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut strax norr om Botniabanans utfartstavla.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från ungefär samma plats som ovan där banorna delar sig.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Botnabanans infartstavla Väy 21 med Ådalsbanans spår från Långsele till höger, vy söderut.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Botnabanan vrider av mot nordost fram mot bron över Ångermannälven vars södra landfäste syns till höger, mitt i bild skymtar den optiska utfartssignalen för Ådalsbanan mot Långsele.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ådalsbanans utfartssignal norrut med systemgränstavla med Botniabanans spår i förgrunden.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Obevakad gångfålla mellan utfartssignalen och den motriktade infartstavlan.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot bangården från gångfållan, den motriktade utfartssignalen med systemgränstavla syns en bit bort i bild.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ådalsbanans utfart sedd norrut från samma gångfålla.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ådalsbanans infart norrifrån till Västeraspby med systemgränstavla till system E2.
11 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!