Linjen Stöcke–Gimonäs är 1,9 kilometer lång och har endast en blocksträcka. Enkelspåret mellan bangårdarna i Stöcke och Gimonäs är däremot omkring 5 kilometer, men på grund av systemgränsen mellan system H och system E2 är driftplatsgränsen i Gimonäs utflyttad till sydvästra änden av bron över Umeälven. I praktiken fungerar sträckan därmed som ett enkelspår med två blocksträckor fastän den norra halvan tillhör driftplatsen Gimonäs.
Vid utfarten från Stöcke passerar järnvägen rakt genom Södra Degernässlättens naturrreservat, en del av det fågelrika Umeälvens delta. Sträckningen var kontroversiell innan den byggdes, men med flertalet åtgärder såsom trädplantering längs banan har intrångets följder kunnat minimeras och banan kan nu allt mer smälta in i naturen. På slätten finns en vägport för den körväg som finns där och i östra änden en bro över ett mindre vattendrag. Därefter fortsätter bananan genom ett skogsparti och når snart fram till väg E12 som korsas på en bro i tre spann. Den följs efter endast ett par hundra meter av landfästet på den stora bron över Umeälven. I början av denna finns den optiska infartssignalen till Gimonäs på driftplatsgränsen och systemgränsen till system H.